مقالات

چالش‌های جدید پیش روی دلار آمریکا


27/07/1401 اقتصاد جهانی

چالش‌های جدید پیش روی دلار آمریکا

 

تلگرام مانیمکس واتساپ مانیمکس قیمت دلار استرالیا

 

بحران انرژی با توجه به تصمیم اوپک پلاس در هفته گذشته برای کاهش تولید 2 میلیون بشکه نفت تشدید شد و موجی از نگرانی در آمریکا و دولت بایدن ایجاد کرد.

این اتفاق همزمان با افزایش تورم در آمریکا و رسیدن تورم سالانه به 8.2 درصد شرایط دشوارتری را برای بازارهای مالی فراهم کرده است.

دولت بایدن قصد داشت تا از فرصت کاهش قیمت تورم و انرژی برای بهره برداری در انتخابات آتی استفاده کند. افزایش قیمت انرژی عامل مهمی برای ایجاد تنش های جدید بین آمریکا و عربستان شده، که این اتفاق بر اتخاذ تصمیمات منطقه ای در ماههای آینده تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت.

بهای هر اونس طلا از ۱۷۹۵ دلار ابتدای هفته با اعلام رشد 0.4 درصدی نرخ تورم ماه سپتامبر آمریکا در مسیر ریزش قرار گرفت حتی در بعد از ظهر پنجشنبه نیز از 1680 دلار تا 1650 دلار ریزش کرد و دوباره تا 1657 دلار اصلاح شد.

نرخ تورم سالانه در ماه سپتامبر نیز به 8.2 درصد رسید در حالی که انتظار می‌رفت به 8.1 درصد برسد. البته نرخ تورم در حالی بیش از انتظارات ثبت شد که در ماه های قبل تورم سالانه آمریکا تا 10 درصد هم رسیده بود که با افزایش نرخ بهره اوراق قرضه خزانه داری به سرعت در مسیر کاهش قرار گرفته بود.

رئیس فدرال رزرو آمریکا در حالی اخیرا در مصاحبه با شبکه CNBC از مداخله مقامات رسمی آمریکا از تقویت دلار دفاع کرد که سخنان وی با انتقاداتی همراه بوده است. انتقاد شده که دلار قویتر موجب آسیب رساندن به اقتصادهای نوظهور خواهد شد و بازارهای مالی را با دشواری مواجه خواهد کرد.

با پایان زمان مذاکرات برجامی باید تا پایان آبان ماه برای به سرانجام رسیدن انتخابات کنگره آمریکا و در پی آن اتخاذ مواضع جدید این کشور در مقابل ایران و همچنین چین و روسیه صبر کرد.

شرایط فعلی معادلات جدیدی را پیش روی اقتصاد آمریکا قرار داده که در گام اول رشد تورم را تشدید خواهد کرد و در ادامه احتمالا باعث تقویت سیاست های انقباضی و در نهایت منجر به رشد دلار آمریکا خواهد شد.