مقالات

احیای برجام در هاله‌ای از ابهام


27/07/1401 اقتصاد جهانی

احیای برجام در هاله‌ای از ابهام

 

تلگرام مانیمکس واتساپ مانیمکس قیمت دلار استرالیا

 

رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکایی، در مصاحبه با CNN اعلام کرد که مذاکرات احیای برجام متوقف شده است. او مدعی شد که این اتفاق بخاطر مواضع غیرسازنده‌ی و در خواست غیر مرتبط ایران است. وی افزود که مذاکرات در حال حاضر حتی در دستور کار هم قرار ندارد.

این درحالی است که روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران گفت: مذاکرات احیای برجام از دستور کار ایران خارج نشده است.

اظهارات اخیر مقامات آمریکای می تواند نشان دهنده تغییر در مواضع آنها مبنی بر ادامه‌ی مذاکرات برجام باشد. برای ریشه یابی این موضوع می‌توان به چند مورد اشاره کرد.

مورد اول این است که شاید به واسطه‌ی ناآرامی های اخیر در کشور نظر آمریکایی ها در باره‌ی موقعیت ایران تغییر پیدا کرده است. شاید آنها تصور می‌کنند که پس از اعتراضات اخیر ایران به توافق نیاز بیشتری دارد و همین امر باعث خواهد شد تا ایران از مواضعش عقب نشینی کند.

مورد دوم این است که غربی ها از رسیدن نفت و گاز ایران در زمستان به بازارها نا امید شده اند. آنها در در تلاش بودند تا مذاکرات نهایتا در مرداد به نتیجه برسد و پس طی شدن دوره 120 روزه امکان ورود نفت ایران به بازارها فراهم شود.

مورد آخر انتشار اخباری مبنی بر نزدیک شدن هر چه بیشتر ایران و روسیه به یکدیگر و مبادلات تجهیزات نظامی بین دو کشور است که این مورد به شدت غربی ها را نگران کرده است.

بیشتربخوانید...