مقالات

نگاهی بنیادین به روند دلار استرالیا در هفته‌ی جاری


25/07/1401 اقتصاد جهانی

نگاهی بنیادین به روند دلار استرالیا در هفته‌ی جاری

 

تلگرام مانیمکس واتساپ مانیمکس قیمت دلار استرالیا

 

روز سه شنبه، بانک مرکزی استرالیا (RBA) صورتجلسه جلسه سیاست پولی اکتبر خود را منتشر خواهد کرد.

همچنین روز سه شنبه، چین قرار است مجموعه ای از گزارش های اقتصادی از جمله گزارش تولید ناخالص داخلی عمده را منتشر کند. انتظار می رود چین اینبار رشد اقتصادی 3.4 درصدی را نشان دهد که نسبت به داده‌ی قبلی (0.4 درصد) افزایش داشته است.

اوایل پنجشنبه، استرالیا دو گزارش در مورد قدرت بازار کار منتشر خواهد کرد. انتظار می رود گزارش تغییر اشتغال نشان دهد که اقتصاد در ماه سپتامبر 25.0 هزار شغل جدید اضافه کرده است که نسبت به افزایش 33.5 هزار نفری در ماه آگوست کمتر است. انتظار می‌رود در گزارش دوم که در مورد نرخ بیکاری است، این نرخ همان رقم 3.5 درصد ماه قبل را نشان دهد.

در حالی که گزارش‌های اقتصادی می‌توانند واکنش‌های بی‌ثباتی را در طول روز به دنبال انتشار آن‌ها ایجاد کنند، ما از این داده‌ها انتظار تغییر روند را نداریم.

بانک مرکزی استرالیا (RBA) تنها با افزایش یک چهارم واحدی نرخ بهره و رساندن نرخ به رقم 2.6 درصدی ما را شگفت زده کرد.

تصمیم بر کاهش سرعت افزایش نرخ در تضاد کامل با سیاست های فدرال رزرو آمریکا است. پیش‌بینی می‌کنیم در شرایط فعلی و به دنبال یک قرائت بالاتر از انتظار دیگر از داده‌های تورم اصلی ایالات متحده، فدرال رزرو در ماه نوامبر و دسامبر نرخ‌ها را ۷۵ واحد افزایش خواهد داد.

اگر RBA به افزایش نرخ ها با سرعت کمتری نسبت به فدرال رزرو ادامه دهد، به پیروی این سیاست AUDUSD به کاهش خود ادامه خواهد داد.

اگر افزایش نرخ توسط RBA نتواند CPI کشور را کاهش دهد، مقامات این بانک احتمالاً چرخه انقباضی خود را از فوریه تا مارس 2023 تمدید کرده و نرخ پایانی خود را افزایش خواهند داد.

تا آنجا که به گزارش های مشاغل مربوط می‌شود، به مانند فدرال رزرو، RBA مایل است شاهد کاهش اشتغال و افزایش جزئی نرخ بیکاری باشد. اگر داده ها در روز پنجشنبه خیلی فراتر از انتظار باشد، انتظار داریم شانس افزایش نرخ بالاتر از حد انتظار توسط RBA را در جلسه بعدی خود افزایش یابد. این اتفاق می‌تواند حمایت موقتی برای AUDUSD ایجاد کند.