مقالات

نگاهی بر صورتجلسه بانک مرکزی RBA


30/06/1401 اقتصاد جهانی

نگاهی بر صورتجلسه بانک مرکزی RBA

 

در مورد صورتجلسات بانک مرکزی استرالیا (RBA) هیچ چیز بدی وجود نداشت و واکنش قیمت دلار استرالیا پس از انتشار آن در اوایل جلسه به عنوان دلیلی برای اثبات این مدعاست. به نظر ما، سیاستگذاران در مقایسه با لحن جنگ طلبانه فدرال رزرو، معقول رفتار کردند.

اگرچه اکنون انتظار می‌رود که RBA نرخ بهره خود را 50 واحد در ماه اکتبر افزایش دهد، اما بازار این حرکت را به‌عنوان همگامی با افزایش 75 واحدی نرخ پایه مورد انتظار فدرال رزرو و افزایش احتمالی 100 واحد پایه در روز چهارشنبه تلقی می‌کند.

بانک مرکزی استرالیا RBA در صورتجلسه خود اعلام کرد که سیاستگذاران با توجه به اینکه به سطوح تورمی نرمال تر نزدیک می‌شوند، در مورد کاهش 25 واحدی بحث کردند، اما تصمیم گرفتند سطح 50 واحدی را حفظ کنند.

برخی از تحلیلگران همچنان از افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره حمایت می کنند و می گویند که افزایش های اخیر برای فیلتر کردن اقتصاد و کاهش تورم زمان می برد. برخی دیگر می گویند که تورم هنوز به طرز ناراحت کننده ای در حال افزایش است و RBA باید نرخ را افزایش دهد.

بحث مداوم بین کسانی که خواهان افزایش 25 واحدی نرخ بهره هستند و کسانی که پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره در اکتبر 50 واحد افزایش یابد، به بازدهی اوراق قرضه استرالیا آسیب رسانده است. قیمت دلار استرالیا در نتیجه این اتفاق آسیب دیده است و به دلار آمریکا اجازه افزایش داده است.