مقالات

دعوت محمد بن سلمان به ایران


30/05/1402 اقتصاد جهانی

دعوت محمد بن سلمان به ایران

 

تلگرام مانیمکس واتساپ مانیمکس قیمت دلار استرالیا

 

روز جمعه، وزیر امور خارجه‌ی ایران، حسین امیرعبداللهیان با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در بالاترین سطح پس از بازگشائی سفارت دو کشور، در شهر جده دیدار کرد. به نظر می‌رسد که پس از این دیدار، امیر عبداللهیان اعلام کرده که حاکم واقعی سعودی دعوت او را برای سفر به تهران پذیرفته است.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که عربستان سعودی همچنان در تلاش است تا خود را از جنگ چند ساله در یمن علیه شورشیان حوثی که به نظر می‌رسد مورد حمایت ایران هستند، عقب بکشد. سفر امیرعبداللهیان همزمان با سفر جدید میانجی‌های عمانی برای دستیابی به توافق صلح بین عربستان و یمن بوده است.

لازم به ذکر است که پس از همه گیری کرونا و خروج ایالات‌متحده از افغانستان و تا حدودی از منطقه، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی شروع به ارزیابی مجدد نحوه مدیریت روابط با ایران کرده‌اند. 

شاهزاده محمد نیز خواهان یک خاورمیانه صلح آمیز با ثبات قیمت نفت است تا به او فرصت دهد تا برنامه‌های توسعه بزرگ خود برای پادشاهی که میلیاردها دلار هزینه دارد را دنبال کند.

همچنین ولیعهد سعودی در سال‌های اخیر در بحبوحه مشکلاتی که در روابط نزدیک تاریخی این کشور با ایالات‌متحده وجود دارد، برای تغییر جهت سیاست خارجی عربستان تلاش کرده است.

پس از انجام گفتگو‌ها، وزیر امور خارجه‌ی ایران در پست توئیتری خود اعلام کرده که گفتگو صادقانه، باز، مفید و ثمربخش بوده و بر اساس سیاست همسایگی، از طریق اراده سران دو کشور، روابط دوجانبه پایدار در همه زمینه‌ها ارتقاء خواهد داد و بر امنیت و توسعه برای همه در منطقه تآکید دارد.

 

بیشتر بخوانید....