مقالات

نشانه‌هایی از بهبود وضعیت تورم جهانی


17/03/1401 اقتصاد ایران

نشانه‌هایی از بهبود وضعیت تورم جهانی

 

 

چند مورد از عوامل کلیدی طرف عرضه که باعث تورم جهانی امروزی می‌شوند، قبلاً تغییر کرده‌اند، به این معنی که تسکین ممکن است برای خریداران در سراسر جهان نزدیک باشد.

اگرچه تعداد کمی از پیش‌بینی‌کنندگان بازگشت به قیمت‌های قبل از همه‌گیری را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌کنند، غول‌های خرده‌ فروشی جهانی مانند والمارت اکنون در تلاش هستند تا موجودی‌های مازاد انبار محصولات خود را به خریداران کمتر مشتاق بفروشند. بنابراین تعدیل در این فشارهای طرف عرضه می‌تواند در نهایت به بانک‌های مرکزی اجازه دهد تا چرخه‌های انقباض خود را کاهش دهند.

در حالی که تورم در برخی از نقاط جهان هنوز به اوج خود نرسیده است، حداقل نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش نرخ تورم سالانه باشیم.

زمانی که بانک‌های مرکزی نرخ‌ها را افزایش می‌دهند، اقتصاددانان بیشتری حول این ایده متحد می‌شوند که اوج تورم را به واسطه این اقدام پشت سر گذاشته‌ایم.

قیمت‌های تولیدکننده چین اواخر سال گذشته به اوج خود رسید و شروع به تعدیل کرد. اقتصاددانان افزایش 6.5 درصدی قیمت محصولات درب کارخانه‌ها در ماه می نسبت به سال گذشته را پیش بینی می‌کنند که نسبت به رشد 8 درصد در آوریل کاهش پیدا کرده است. این یک پیشرفت امیدوارکننده برای کاهش تورم کالاهای وارداتی در سراسر جهان خواهد بود.

بیشتربخوانید...